Zapis brydżowy to nic trudnego, postaram się przybliżyc w małym uproszczeniu jak z niego korzystać.
Na poczatek przybliże zapis brydżowy pod kreska, najprostszy i moim zdaniem najmniej sprawiedliwy i wredny, ale muszę być konsekwentny, dopiero w dalszej częsci przejdę do tego, co tygrysy lubia najbardziej =:) a mianowicie do zapisu impowego.

Zapis pod kreskĄ (Robrowy)

Po rozegraniu ostatniej lewy przychodzi czas na podliczanie punktów. Punkty uzyskiwane w czasie gry należy zapisywać w postaci tabeli.
TABELA ZAPISU: kartke papieru dzieli się pionowa linia na dwie czesci, obie dzieli sie poziomymi liniami na trzy czesci

MY ONI

W lewej kolumnie (My) zapisuje się wyniki pary do której należy prowadzacy zapis, w prawej (Oni) - przeciwników.
Punkty za lewy zadeklarowane i ugrane zapisuje się w tabeli pod kreska pozioma. Ewentualne nadwyżki i wszystkie inne premie należy zapisywać nad kreska. Dla przykładu: jesli partner prowadzacego zapis grał 3 i wzial 10 lew to, za zalicytowane trzy lewy punkty (90) zapiszemy pod kreska, natomiast za nadróbke (30) - nad kreska:

MY ONI
30
90

Punkty pod kreska. W poniższej tabeli przedstawione sa punkty zapisywane za wylicytowane i ugrane lewy - punkty te zapisuje się pod kreska (pierwsza lewa oznacza tu wlasciwie siódma, chodzi o pierwsze po ksiażeczce):

Wylicytowany
kolor
BA
Bez
kontry
za 1-wsza 20 20 30 30 40
za nast. 20 20 30 30 30
Z
kontra
za 1-wsza 40 40 60 60 80
za nast. 40 40 60 60 60
Z
rekontra
za 1-wsza 80 80 120 120 160
za nast. 80 80 120 120 120

Celem gry jest dwukrotne zdobycie stu punktów pod kreska. Pierwsze zdobycie stu punktów nazywane jest partia. Stad też okreslenia: przed partia i po partii, nie znaczace nic innego jak tylko: przed pierwszym zdobyciem stu punktów i po pierwszym zdobyciu stu punktów. Ponowne (drugie) zdobycie stu punktów daje robra.
Punkty za nadróbki. Jesli przeciwnicy nie kontrowali, za nadróbki otrzymuje się tyle punktów, ile za wylicytowane (tzn. 20 za i , i , 40 i 30 za "bez atu"). W przypadku kontry i rekontry - patrz tabelka:

Za każda
lewę
przed partia Po parii
Z kontra 100 200
Z rekontra 200 400

Premie za robra. Rober to dwukrotne uzyskanie 100 punktów pod kreska. Punkty za robra:
jesli przeciwnicy nie zrobili partii - 700
jesli przeciwnicy zrobili partie - 500
za robra niedokonczonego, jesli jedna z par była po partii, a druga nie - 300
za robra niedokonczonego, gdy obie pary były w tej samej sytuacji - 50 Premie za grę szlemowa i szlemikowa. Szlemik to wziecie 12 lew, szlem - 13 lew. Za zadeklarowanego i ugranego szlemika otrzymuje się:
przed partia - 500 punktów
po partii - 750 punktów
Za zadeklarowanego i ugranego szlema należy się:
1000 punktów przed partia
1500 punktów po partii
Uwaga: Jesli - dla przykładu - gramy "4", a wzielismy wszystkie lewy, premia za szlema sie NIE należy.
Premie za honory. Honory to pięć najwyższych (czyli A,K,D,W,10) kart atutowych. Jesli którys z graczy posiada cztery - jego para otrzymuje 100 punktów, jesli posiada wszystkie - 150. W przypadku gry bez atu, premie (150 punktow) otrzymuje się za posiadanie wszystkich czterech asów.
Kara za nieudana kontrę. Jesli kontrakt został skontrowany badz zrekontrowany i ugrany, parze, która go ugrała, zapisuje sie 50 punktów.
Punkty za "wpadki". Oczywiscie nie zawsze wylicytowany kontrakt udaje sie ugrać. W takim wypadku zaliczane sa punkty za "wpadki", przy czym punkty te zapisuje się na korzysć pary, która przeszkodziła w ugraniu kontraktu. Punkty te sa przedstawione w tabeli:

WPADKI BA
Bez kontry Z kontra Z rekontra Bez kontry Z kontra Z rekontra
Za 1-wsza
lewę
50 100 200 100 200 400
za każda
nastepna
50 200 400 100 300 600

Oblicznie wyników robra. Po zakończeniu robra dodajemy liczbe punktów każdej z kolumn (teraz juz nie jest istotne, czy punkty sa, nad czy pod kreska), a nastepnie od wiekszej liczby odejmujemy mniejsza. Otrzymana róznice zwykło się jeszcze dzielić przez 100 i zaokraglac do całosci lub połówek. W ten sposób otrzymujemy wynik robra. Warto zauważyć, że para, która robra ugrała, nie zawsze w końcowym rozrachunku musi wyjsć na plus. Jesli wczesniej miała kilka poważniejszych wpadek, premia za robra może okazac się niewystarczajaca.
Postarałem się opisać w miare sensownie ten cały zapis pod kreska i żyje nadzieja, że a nóż widelec jest przyswajalny =:)

Zapis miltonowy

Zapis ten ma na celu wyeliminowanie czynnika szczescia przy grze w brydża. Wiadomo, iż większa szansę na dobry zapis ma ta para, która dostała lepsza kartę. Zapis ten powstał po to, aby ja ukarać. Zalóżmy, iż po partii para N-S posiadajac 31 PC (brak dwóch asów i waleta) zagrała 5BA za 660. Powinna (według tabeli) ugrać 800, co daje różnicy 140. Za 140 parze E-W zapisujemy 4 IMP. Polecam ten zapis wszystkim grajacym w tzw "kółko", a brydżystom znajacym ten zapis proponuje skopiowanie go i ładne wydrukowanie =:)
Przedstawiam w tabelkach zamieszczonych poniżej tzw, "sciage" która pozwala na szybkie wyliczenie impów.
Tabelka 1 ma za zadanie szybko sprawdzić ile impów wygralismy, a mianowicie wystarczy sobie spojrzeć na "różnicę" i znajac ja już po skończonym rozdaniu dopasować do IMP w konsekwencji czego otrzymujemy końcowa wartosć.
Tabelka 2 obrazuje nam, po wczesniejszym wyliczeniu miltonów, w jakiej skali sie zmiescilismy i w tym momencie patrzymy sobie do tabelki 1. Proste, prawda?
Każda para liczy swoje punkty za honory: A=4 K=3 D=2 W=1 ( tzw. miltony)
Tabelki 3 i 4 sa fajna sciaga pozwalajaca nam szybko zobaczyć ile ugralismy, ewentualnie ile przegralismy

SKALA IMP (Międzynarodowe Punkty Meczowe)

Tabela 1

RÓŻNICA IMP RÓŻNICA IMP
20-40 1 750-890 13
50-80 2 900-1090 14
90-120 3 1100-1220 15
130-160 4 1300-1490 16
170-210 5 1500-1740 17
220-260 6 1750-1990 18
270-310 7 2000-2240 19
320-360 8 2250-2490 20
370-420 9 2500-2990 21
430-490 10 3000-3490 22
500-590 11 3500-3990 23
600-740 12 4000+ 24

Tabela 2

SUMA HCP DANEJ PARTII PRZED PARTIA PO PARTII SUMA HCP DANEJ PARTII PRZED PARTIA PO PARTII
21 50 50 29 490 690
22 90 90 30 520 720
23 130 130 31 700 1000
24 220 260 32 900 1350
25 300 400 33 990 1440
26 400 600 34 1250 1800
27 430 630 35 1400 2100
28 460 660 36+ 1500 2200

Tabela 3

Ilosc lew PRZED PARTIa
WPADKI __________________ BA
X XX X XX X XX X XX
1 50 100 200 70 140 230 80 160 520 90 180 560
2 100 300 600 90 180 560 110 470 640 120 490 680
3 150 500 1000 110 470 640 140 530 760 400 550 800
4 200 800 1600 130 510 720 420 590 880 430 610 920
5 250 1100 2200 400 550 800 450 650 1000 460 670 1040
6 300 1400 2800 920 1090 1380 980 1210 1620 990 1230 1660
7 350 1700 3400 1440 1630 1960 1510 1770 2240 1520 1790 2280
NADRÓBKI 20 100 200 30 100 200 30 100 200

Tabela 4

lew PO PARTII
WPADKI ________________ BA
X XX X XX X XX X XX
1 100 200 400 70 140 230 80 160 720 90 180 760
2 200 500 1000 90 180 760 110 670 840 120 690 880
3 300 800 1600 110 670 840 140 730 960 600 750 1000
4 400 1100 2200 130 710 920 620 790 1080 630 810 1120
5 600 1400 2800 600 750 1000 650 850 1200 660 870 1240
6 600 1700 3400 1370 1510 1830 1430 1660 2070 1440 1680 2110
7 700 2000 4000 2140 2330 2660 2210 2470 2290 2200 2490 2980
NADRÓBKI 20 100 200 30 400 400 30 200 400

Dla przykładu: zakładam, że grasz 4 i jestes po partii, twój partner wykłada karty, liczysz sobie wartosci miltonowe, wychodzi Ci, że razem macie 25 PC, grasz i bierzesz jedna nadróbkę. W tym momencie przychodza Ci z pomoca tabelki, patrzysz po kolei i liczysz:
-masz 25 miltonów, więc patrzysz w tabelke 2 i widzisz, że za taka ilosć miltonów musisz mieć ugrane min 400, więc patrzysz dalej w tabelke 4 i widzisz, że za zrobienie 4 po partii z nadróbka masz 650, w tym momencie od 650 odejmujsz sobie zakładane 400 i wychodzi Ci różnica 250. Teraz patrzysz w tabelke 1 i szukasz w jakim przedziale się zmiesciłes, w tym przypadku wychodzi, że miescisz się w przedziale 270-310, a co za tym idzie zarobiles 7 IMPów.
Zapis jest, jak widać, bardzo żmudny, ale da się go przyswoić, także proponuje, aby poczatkujacy gracz na poczatku zdał się na kogos doswiadczonego przy stole. Znajomosć szczegółów na szczescie nie jest tak bardzo istotna - można grać i uczyć się i bez tego.